Leerarrangement 3: Initiëren en begeleiden van vernieuwingen
Fullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change (4e druk). London: Taylor and Francis Ltd.
Teune, P, de Boer, D. & de Laat, C. (2008). Werken aan Onderwijsvernieuwing (1e druk). Utrecht/Zutphen: ThiemeMeulenhoff.
Weggeman, M. (2007). Leiding geven aan professionals? Niet doen! Over kenniswerkers, vakmanschap en innovatie (5e druk). Schiedam: Scriptum.
Voor gebruik bij diverse leerarrangementen:
Valcke, M. (2010). Onderwijskunde als ontwerpwetenschap, een inleiding voor ontwikkelaars van instructie en voor toekomstige leerkrachten (1e druk). Gent: Academia Press.
Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement.
Londen: Routledge.
Artikelen ter bespreking in werkgroepen (facultatief):
Bij thema 1:
Ketelaar, E., Beijaard, D., Boshuizen, P.A. & Den Brok, P.J. (2012). Teachers’ positioning towards an educational innovation in the light of ownership, sense-making and agency. Teaching and Teacher Education, 28, 273-282.
Een aantal vragen om je door dit artikel heen te leiden: Studievragen bij Ketelaar e.a.
Bij thema 2:
Meirink, J.A., Meyer, P.C., Verloop, N., Bergen & T.C.M. (2009) Understanding Teacher Learning in secondary education: The relations of teacher activities to changed beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 25,89-100.
Bij thema 3:
artikel ingebracht door de studenten
Bij Thema 4:
Luttenberg, J., Imants, J., Van Veen, K. & Carpay, T. (2009). Zoeken naar samenhang.
De rol van ‘betekenisafstemming’ in de interactie tussen docent en vernieuwing
[Looking for coherence. The role of sensemaking in the interaction between
teacher and innovation]. Pedagogische Studiën, 86, 443-458. link artikel Luttenberg e.a.
Werkwijze leerinteractie:
toelichting-virtuele-leerproductie-en-leerinteractie
open space:
Hoogendijk, M. (2006). Open space complexe problemen oplossen in een geperfectioneerde koffiepauze. Kwaliteit. Beschikbaar: http://www.kwaliteit.com/business-bibliotheek/innovatief-organiseren/open-space-complexe-problemen-oplossen-in-een-geperfectioneerde-koffiepauze/
Martin schreef op Facebook dat het boek van Peter Teune digitaal beschikbaar zou komen via n@tschool. Ik kan het nog niet vinden… zouden we het linkj hier kunnen krijgen? BVD!
Ik heb op mijn eigen blog wat suggesties gezet om Hattie nader te doorgronden. Ik hoor graag hoe jullie hier tegenover staan. Zie http://monicaheikoop.wordpress.com/2012/09/23/artikelen-over-hattie-en-zijn-meta-analyses-ter-info-en-overdenking/
En o ja, zou hier nog een lijst met aanbevolen literatuur geplaatst worden 😉